Monday 11 June 2012

~kDrama~

Assalamualaikum & hye everybody..puhhhhhh3..dh lame x tulis post, dh macam artifak blog ni..hehe..ok,this time aku come up dengan new post bertajuk my favourite kDrama all time..aku mula berjinak-jinak dengan drama2 dari selatan Korea sejak aku menonton my girl..first thought aku, "not bad jugak cite korea ni, hero heroin semua cun-melecun". Mak and akak aku pon same kepala join tengok cite my girl tu sampai lebam mata tak cukup tidur. Tu la penangan korea terhadap kami bertiga. Tapi, aku bukan nak cerita pasal berapa juta dah drama korea yang aku tengok tapi aku nak share some pandangan aku terhadap cerita yang aku baru habis tengok " ROOFTOP PRINCE". Wohooo!!! Mula2 tengok episode 1, aku punya expression " ape kejadah cerita ni kejap 21st century kejap zaman Joseon". Aku pon stop tengok tp kawan aku Dayah juga fan kepada cerita ni sarankan aku tengok. Dengan paksa rela aku tengok la terus loncat masuk episode2..haha. Lama-kelamaan, badan aku macam digam dekat lappy ni. Asyik nak tengok je rase.

Drama rooftop prince ni genre komedi, fantasy dan romantis. Aku cerita la sikit sinopsisnya tapi korang pon kena tengok tao baru ade feel gitu. Crown Prince dari zaman Joseon telah merentas mase selama 300 tahun ke 21st century untuk menyiasat pembunuhan Crown Princess. Di zaman 21st century, dia dan 3 lagi kawannya telah muncul di sebuah rumah @ rooftop milik gadis bernama Park ha. Park ha ni mula2 refuse nak tolong diorang mula2 sebab ingat diorang ni berlakon je tapi lama-kelamaan dia percaya dan bantu diorang berempat adapt dengan lifestyle zaman tu. Park ha mempunyai seorang kakak yang bernama Hong Se Na yang membawa watak pendengki dan menginginkan kehidupan yang mewah. Cerita ini juga berkisar tentang kelahiran kedua yang menjadi kepercayaan masyarakat Korea. Dalam drama ini, Crown Prince telah menjadi Tae Yong pada kelahiran kedua, Bu Yong menjadi Park ha, Crown princess menjadi Hong Se Na dan General Ma menjadi Tae mu (sepupu Tae yong). Di new York, Tae Mu telah menumbuk Tae Yong hingga terjatuh di dasar laut dan dipercayai hilang tapi kemunculan Crown Prince telah menimbulkan konflik antara dia dan Tae Mu yang ingin menutup perbuatannya di New York dulu. Apa konfliknye?? korang kene tengok sendiri, x syok la kalu cerita kat sini semua..hehe..Tae yong telah dijumpai tetapi dalam keadaan koma. kenapa??..sebab rohnya telah digunakan Crown Prince ketika dia berada di 21st century. Akhirnya, Crown Prince dapat menyelesaikan kes tu dan yang mati di kolam istana itu bukan crown princess sebenarnya tapi Bu Yong @ Crown Princess's sister. Bu Yong telah mendapat tahu Crown Princess cuba meracuni Crown Prince dengan meletakkan serbuk racun pada dried pessimons. Sebagai ganjaran kerana dapat menyelesaikan teka-teki " what's lives when it is dead and is dead when it is alive?", Bu Yong meminta dried pessimons yang diletak racun dan memakannya sehingga habis sambil disaksikan Crown Princess demi menyelamatkan crown prince. Sebelum mati di kolam itu, Bu Yong sempat menulis surat yang mengandungi isi hatinya terhadap crown prince & diletakkan di belakang lukisan. Part ini sumpah sedih kot sampai & menunjukkan cinta memerlukan pengorbanan. For ending, aku tak nak cerita..haha..kasi korang suspen sikit..Sedih2 jugak,lawak pon lawak habis sampai tergolek-golek aku atas katil tak tahan tengok aksi crown prince dan kawan-kawannya yang terkena culture shock. One word that i can say to this drama is DAEBAK!!.Congrates pada director, penulis, pelakon dan kru2 yang terlibat dalam menghasilkan drama yang sehebat ini..^_^


Tangkap gambar sebelum diorang potong rambut

Diajar untuk adapt dengan sekeliling
Do chi san yang kelaparan


Crown Prince yang gilakan minuman manis

Terkejut melihat gambar maharaja dekat duit..haha..

Hong Se Na & Tae Mu- watak jahat 

                                         
                                                        ~ Trailer ROOFTOP PRINCE ~
                                                      
                    
"Even if 300 years past, i will remember you."



P/S : Semua stok kain sutera sudah habis dijual. Harap maklum. Tq..

                                                                                       
                                                                                                    

No comments:

Post a Comment