Saturday 19 May 2012

~UmRaH~


Assalamualaikum & hye teman-temanku yg cun dan hensom semua..korang ape khabaq??harap pink of health aje..post kali ni, aku nak storey-morey pasal umrah aku yang pertama dalam hidup aku (mcm byk kali pegi umrah la plak)..sebenarnye, aku dah lame nak konsi pengalaman aku mengerjakan umrah ni tp baru je wat blog..even dah hampir 3 tahun aku pegi umrah, tp rase cam minggu lepas je baru pegi..okay, aku berada di sana selama 2 minggu & segala keberadaan aku di sana semua diuruskan oleh Rayhar Travel..(tq ustaz & ustazah serta mutawwif )..flight aku dari KLIA terus ke Madinah ambik mase selama 8 jam dan sangat letih..tp bile dah sampai di Madinah letih sume hilang..(teruja sgt di tempat orang)..aku tinggal di Madinah selama 4 hari dan Maha suci Allah aku dpt berjumpa dengan kwn aku yang dah 4 tahun berpisah..Masjid Nabawi ialah tempat 1st yg aku pegi dan aku juga sempat ke Raudah (salah 1 tempat dimakbulkan doa & makam Rasulullah S.A.W)..

Kemudian, aku enam orang sekeluarga berangkat ke Mekah yang mengambil masa 8 jam juga dari Madinah..byk sgt moment2 aku di Mekah..aku jgak byk belajar mcm solat jenazah ( pahala ibarat mati syahid dalam perang uhud di sana ) & lain2..Di Masjidil Haram, aku menitiskan air mata yg kedua selepas di Raudhah tatkala melihat Kaabah tertegak di depan mata yang dikelilingi ribuan umat manusia. Mase itu, aku memang rase tenang sgt2 dan gembira kerana diberi peluang menjadi tetamu-Nya..Byk tempat yang aku lawati spt telaga di mana Perjanjian Hudaibiyah berlangsung, ladang unta, pasar kurma, muzium, Laut Merah, Bukit Uhud, kedai2 & byk lagi.

Sedikit nasihat utk bakal tetamu Allah di sana : 

1) pastikan membawa pelembap bibir spt vaseline kerana cuaca sgt panas dan kering
2) Sentiasa membawa kain lembap untuk menutup muka dari udara kering
3) Dinasihatkan utk meminta pandangan mutawwif utk membeli barang
4) Sentiasa menjaga bicara dan kelakuan*
5) Pandai2 la sorok phone bercamera @ camera terutamanya di Masjid Nabawi @ akan dirampas

Di KLIA,posing je x call sape2 pon

Mom & dad depan Masjid Nabawi

Hotel di Madinah, nak check-in

Aku & akak di depan Masjid Nabawi selepas selesai Solat Subuh

Dalam Masjidil Haram, tunggu Solat Ishak

Interior design Masjidil Haram

Ayah di luar Masjidil Haram, cantik kan??

Gambar Kaabah dari tingkat 2

Tangkap gambar curi2 sebelum askar on duty nampak


 Byk lagi gambar tp ni je yg ade sebab lappy lama rosak..mujur gambar2 lain sempat print out..hehe..
InsyaAllah, tahun 2020 nanti aku akan mengerjakan haji..Bagi yang belum daftar di Tabung Haji, daftar la sekarang..just pastikan dalam akaun bank ade at least Rm1300 + Rm10 utk mendaftar haji..sekian =)


My dear ALLAH when I loose hope, Help me to remember that, your love is greater than my disappointments & your plans For my life are better than my dreams..
 

No comments:

Post a Comment